Här samlar vi ungefärliga instruktioner och guider för hur man demonterar en komponent av en viss typ på en viss bilmodell. Har du tips att dela med dig av, så tar vi gärna emot dessa.
Audi A4, S4, A6, S6, VW Passat 1997-2005 Bosch 5.3
De flesta guider för hur man demonterar styrboxen varierar något beroende på att det kan se lite olika ut. I de allra flesta fall så sitter ABS-aggregatet placerat på vänster sida ovanför vänster hjulhus. I nästan alla fall är det enbart styrboxen som behöver demonteras och då kan hydraulblocket med fördel sitta kvar och hydrauloljan förbli orörd. Att lossa går till ungefär så här:
- Palla upp och lossa vänster framjul.
- Lossa på innerskärmen i hjulhuset.
- Lossa på tanken för spolarvätska. I vissa fall är denna tvådelad och det kan räcka att ta loss toppen. I de flesta fall räcker det att spolarvätsketanken är lös för att man ska kunna trycka undan den tillräckligt för att komma åt skruvar och komma åt att lirka loss styrboxen. Blir det för svårt måste hela tanken monteras bort och systemet tappas på spolarvätska.
- Använd en spårskruvmejsel och lirka och bänd försiktigt loss låsningen (ett skjutreglage i plast) till den stora kontakten. Observera att reglaget kan sitta fast ganska hårt. Det kan hjälpa att spraya på kontaktspray (rengöring och uppluckring). Dra loss kabeln och fäst upp med buntband så att den inte är i vägen.
- Lätta på låsningen på kontakten för strömförsörjning av pumpmotor. Ta ur kontakten.
- Börja lossa på de sex T20 torx-skruvar som håller fast styrboxen mot hydraulblocket. En av skruvarna kan vara mycket svår att komma åt. Det går i vissa fall att borra ett hål i en täckplåten som är ivägen på hjulhus-sidan. Täckplåten sitter inte på alla bilar. Genom hålet kan sedan en T20-mejsel stickas in direkt mot hålet.
- När alla skruvarna är lossade: lirka försiktigt loss styrboxen och ta bort den från hydraulblocket.
- Sätt en plastpåse eller motsvarande skydd över hydraulblocket för att skydda mot smuts.
- Klipp ur en bit wellpapp eller motsvarande skydd så att denna passar över solenoiderna på styrboxen, tejpa sedan fast skyddet. Syftet med skyddet är att förhindra solenoiderna från att skaka under transport. Detta för att undvika skador på solenoidernas lödningar. De sitter i normala fall så att inget spel förekommer.
Nu har bilen enbart normal bromsverkan. Efter att styrboxen är reparerad eller när du fått din utbytesenhet är det bara att montera på motsvarande sätt. Är det samma box, så behöver endast felkoderna raderas. Är det en utbytesenhet så behöver styrboxen kodas in till bilen.