Så arbetar vi på BQE

Vi strävar efter att hela tiden bli bättre på det vi gör. Både för våra kunders skull och för vår egen. Nedan beskriver vi en del av vårt arbetssätt.

Produktkatalogen

Vår produktkatalog är en levande katalog som ständigt behöver uppdateras med nya produkter och förbättras med ny information hela tiden.

Affärssystemet

Vårt affärsssystem utgör informationsnavet i BQE:s verksamhet. Härifrån hanterar vi alltifrån kunder, leverantörer, bokföring, redovisning, produkter, tekniska projekt och inte minst  reparationer/rekonstruktioner av en enskild produkt på detaljnivå: vad gjordes med just den enheten, vilka metoder användes, testresultat före och efter rekonstruktion etc..

Serienummer på alla rekonstruktioner/reparationer

Samtliga rekonstruktioner/reparationer tilldelas ett unikt serienummer. I dataposten för detta serienummer lagras information om vilka metoder som använts för att reparera felen och på vilket sätt enheten är förbättrad. Tester i laboratoriemiljö utförs både före och efter reparationen. Allting dokumenteras och informationen används för att se hur förbättringar påverkar tidsåtgång och kvalitet på reparationen. Serienummer är också en väsentlig del i BQE:s system för felhantering. Om en kund har fått problem igen, så kan vi gå tillbaka och se i detalj vad som gjorts och genom bland annat denna information kan vi sedan hjälpa kunden att komma till rätta med problemet igen.

Validering av rekonstruktion/reparation

För att vara helt säkra på att våra åtgärder leder till att en rekonstruerad/reparerad produkt fungerar, så behövs test-instrument. För detta syfte använder vi avancerade diagnos-instrument med vilkas hjälp vi kan koppla upp oss direkt mot styrdon av diverse slag. Vi utvecklar också egna testinstrument för att direkt kunna testa vissa komponenter.
När vi tar fram en helt ny reparationsprodukt så kan det finnas ett mellanläge där vi ännu inte har en färdig testmetod. I dessa få fall, kommer vi på BQE att påpeka detta för dig som är kund hos oss.

Vilka typer av produkter jobbar vi med?

Vi arbetar i första hand med produkter där typfel finns. En sådan produkt återkommer hela tiden och gör det möjligt för oss att arbeta fram en lösningsmetod som är lönsam för både BQE och dig som kund. Ta exempelvis den falerande trycksensorn som sitter internt i ABS-aggregat av modell Ate/Teves Mk60. Denna förekommer på ett tjugotal bilmärken och är fördelad på ett femtiotal bilmodeller. På många av dessa bilmodeller från 2005-2008 är det snarare en regel än ett undantag att enheten till slut havererar. Vid den här typen av fel kommer BQE som bäst till sin rätt. Genom att erbjuda en väl utarbetad lösning så kan vi kontra märkesverkstadens offert på 25000kr med 3000kr (plus kostnad för i och urmontering på max 2000kr). I ett sånt läge levererar vi som bäst och kan samtidigt vara lönsamma. På denna typ av produkt trissas priset upp på begagnatmarknaden och är dessutom ett osäkert kort för kunden.

Den motsatta situationen är om vi exempelvis tar ett ABS-aggregat med tillverkarkod 44510-52220 från japanska Sumitomo som sitter i en Toyota Yaris Verso från 2001. Om detta aggregat någonsin går sönder, så är det ett undantagsfall. Ringer en kund till oss, så är felet mycket dyrt att åtgärda. Detta då det går alldeles för mycket tid på en produkt som aldrig kommer tillbaka. Det kan till och med vara så att det inte ens är något fel på aggregatet. Istället finns möjligheten att köpa en billig reservdel på begagnatmarknaden. Detta då efterfrågan på reservdelar som nästan aldrig går sönder är mycket låg. Dessa typer av reparationer vill vi på BQE undvika. Dels för att det inte blir någon lönsam affär för oss, men också för att vi vill att våra kunder ska vara nöjda med vårt arbete. I dessa fall, så kan vi kanske hjälpa dig på annat sätt.

Nya produkter

När vi bestämmer oss för att satsa på en ny produkt (eller snarare produktfamilj), så kommer vi erbjuda förmånliga lösningar för dig som kund. Syftet är att vi behöver få en riktigt testplattform, dvs ett riktigt fordon, för att kunna testa våra rekonstruktioner i verkligheten. I dessa fall erbjuder vi fri transport och fria reparationer i utbyte mot att du testar komponenten genom att låta den användas i din bil. Att montera i och ur den överlåter vi åt dig eller din verkstad.