Om ATE Teves Mk60 ABS-system

De tre delarna i Mk60-systemet

  1. Styrdonet (ECU): reglerar bromsverkan på varje hjul enligt en beräkningsmodell som syftar till att bromsa maximalt utan låsning och sladd. Beräkningarna baseras på insamlad data från en mängd sensorer och resulterar i reglering av bromsverkan genom att slå på och av solenoider som öppnar och stänger ventiler på hydraulblocket.
  2. Hydraulblocket (HCU): här finns kanaler, ett antal magnetventiler som reducerar trycket, förhindrar en ökning av trycket eller återställer bromstrycket. Här sitter också en sensor som mäter bromstrycket. Denna sensor matar styrdonet med viktig information och det är dessvärre denna sensor som ofta är kortlivad på Mk60-systemet.
  3. Pumpmotorn: möjliggör att bromstrycket återställs efter en minskning.

Plocka isär ett Mk60-aggregat

Så här kan du ta isär ett Mk60-aggregat i sina tre delar.

  1. Töm över oljerester från Mk60-aggregatet i ett oljetråg, flytta därefter över skyddspluggarna som sitter på utbytesenheten, de kan skruvas av och på med hylsa, spårmejsel eller stjärnmejsel. Pluggarna behöver inte dras hårt. Bara förhindra spill från att läcka ut och smuts från att komma in i kanalerna.
  2. Lossa de två skruvarna som sitter genom pumpen med genomgående Torx 25-skruvar. De kan sitta ganska hårt och man kan med fördel sätta fast hela aggregatet i ett skruvstycke genom att nypa åt kring aluminium-blocket.
  3. När skruvarna är bortplockade: vicka på styrdonet och dra samtidigt bort det från hydraulblocket.
  4. Pressa pumpmotorn hårt mot hydraulblocket och vrid tills det börjar rotera utan att lätta på trycket mot blocket. Det kan sitta fast ganska hårt då silikonpackningen under pumpmotorn fastnar med tiden, och gör man på det här viset, så sitter packningen kvar i pumpmotorn. Det är ingen katastrof om den lossnar, det är bara att pilla tillbaka den igen.
  5. Dra pumpen utåt och vrid fram och tillbaka tills den kommer loss.

Nu är det defekta hydraulblocket färdigt att skickas till BQE.

Sätta ihop ett Mk60-aggregat

Här presenterar vi ett sätt att sätta ihop de tre komponenterna. Det är inte svårt, men här går det faktiskt att göra fel.
Så här kan man göra:

  1. Sätt tillbaka pumpmotorn i hydraulblocket och vrid, lirka för att den ska komma in i hålet.
  2. Vrid pumpen så att den är i linje med hålen och så att pumpmotorns kontakt kan ses genom hålet från motsatt sida. Det är här det är lätt att missa. Kolla noga så att kontakten är centrerad i hålet och håll fast i det läget.
  3. Tryck försiktigt tillbaka styrdonet så att kontaktstiften smidigt går in i pumpmotorn. Sen är det bara att sätta tillbaka skruvarna och dra åt.

Nu är hela ABS-aggregatet färdigt att monteras i bilen.

Det som kan inträffa om pumpmotorns kontakt inte är centrerad över hålet, är att stiften kan böja sig och hamna snett. Det behövs ingen stor kraft för böja stiften när kontakten trycks in. Efter det kan det fortfarande verka vara kontakt, men pumpen kommer kanske inte fungera riktigt som den ska. Är du osäker på om du satt den rätt, så prova att ta i och ur styrboxen ett par gånger tills du känner dig säker på att stiften hamnar rätt.